Karel IV. by asi čuměl

Když jsme v sobotu po obědě zjistili, že na nás zpod mraků přece jenom vybaflo sluníčko, rozhodli jsme se, že skočíme do vlaku a zajedeme se podívat na Karlštejn. Pokladní na Hlavním nádraží prohlásila, že jsme tři, tudíž nás může považovat za zájezd, a tak nás zpáteční lístek přišel na pouhých 145 korun.

Zhruba za tři čtvrtě hodiny jsme spolu s dalšími výletňáky vystoupili z vlaku a zamířili k jednomu z nejkrásnějších českých hradů.

Karštejn...

„Nefotit, tady se platí!“ zařval na mne uprostřed stoupání pod hradem podivný mužík se zamračeným ptákem na paži jakmile zjistil, že držím v ruce fotoaparát.

„Co se platí?“ otázala jsem se překvapeně.

„Jestli se s ní chcete vyfotit, tak musíte zaplatit třicet korun. Za dvacku si ji můžete podržet,“ odpověděl a okřiknul dalšího chodce s fotoaparátem v ruce.

„Já nefotím, jenom očumuju,“ pravila jsem. Mezitím u nás zastavila rodinka se třemi dětmi. Jedno z nich žadonilo, že by si chtělo opeřence pohladit.

„Tak pojď,“ vyzval mužík odvážnou holčičku. „Ale nefotit! Fotka je za třicet korun,“ upozornil rodiče.

„My to fotografovat nebudeme,“ prohlásila hlava rodiny, „došel nám právě film.“

Dívenka se dotkla peří v okamžiku, kdy jsem stiskla spoušť. Přiznám se, že jsem to udělala schválně.

„Vy fotíte!“ zařval majitel ptáka mocným hlasem a probodl mne pohledem.

„Vždyť ty lidi neznám,“ kroutila jsem hlavou, „měla jsem dojem, že mě stáhnete o prachy, když budu chtít vyfotit s tím ptákem někoho z rodiny…“

„Mami, dej mu třicet kaček a cvakni si mě, nebo tě ještě zbije,“ zašeptala mi Kačaba.

Neměla jsem drobné, proto jsem ji odkázala na Jirku. Ten měl ale zrovna u oka videokameru.

„Jdi, já mu to pak zaplatím,“ pravil a točil dál. Kateřina vykročila k muži v zeleném.

„Dejte mi třicet korun!“ vykřikl nevrlec a natáhl ruku k Jirkovi.

„Já vám to zaplatím, nebojte se. Teď filmuju, dám vám ty prachy potom,“ povzdychl si můj manžel.

Kateřina si nasadila koženou rukavici a zapózovala. Stiskla jsem několikrát spoušť. Majitel mezitím stačil špatnou angličtinou upozornit dva japonské turisty, kteří u nás přibrzdili, že mají navalit jedno euro pakliže chtějí použít fotoaparát, který jim visel na krku. Vyděšeně se na sebe podívali. Zaplatili jsme požadovanou částku a pokračovali dál.

Kačaba si hladí ptáka...

O něco později na mne Jiřík nasměroval oko videokamery. „Tady se platí,“ upozornila jsem ho, „jestli si mě chceš natočit, naval pade!“.

Když jsme se konečně vyšplhali až k hradní bráně a přes nádvoří jsme přeběhli k téměř osmdesát metrů hluboké studni, všimla jsem si dvou vlajek, s nimiž si pohrával vítr. Nevěřícně jsem vykulila oči.

Vedle našeho symbolu státnosti se totiž třepetala vlajka Evropské unie. Kdyby s námi v sobotu navštívil svůj hrad Karel IV., tak by asi také čuměl…

Divil by se možná víc než babka, která seděla naproti nám v metru, jímž jsme po návratu do Prahy jeli domů. Neustále po nás zvědavě pokukovala. Nasadila jsem proto výraz mentálně těžce postiženého občana, z kapsy jsem vytáhla pomuchlaný lístek na vlak a pyšně jsem na ni zašišlala: „Já šem doštala plopustku z úšťavu, plotože šem byla hodná. Byla šem na výletě na Karlštějně. A jela šem tam vlakem, heč!“

13 Responses to Karel IV. by asi čuměl

  1. Pavel napsal:

    Vlajky na středověkým hraděNojo, třeba je nějaká vlajka unie i součástí expozice. :-))) Já bych taky spíš čekal vlajku s erbem panovníka. 🙂

  2. Alfa napsal:

    chudák Perchta,jestli má okolo toho po nocích chodit…

  3. ajak napsal:

    smutna prihodaalespon se muzes chlubit, ze si od tebe nechal cizi pan za tricet korun vyfotit ptaka :-)ale, vazne. je to ostuda, ze doluji z lidi penize takovym zpusobem. chce to otrlost. jen skoda, ze si jirka pri placeni nerekl o doklad, jinak ze nezaplati. mela bys namet na krasnou povidku (a jestli se manzel neumi prat, tak mozna i z nemocnicniho prostredi).ps. v tom hlasovani jsem ti stale verim. zkusim tvoji stranku doporucit dalsim ctenarum.

  4. ajak napsal:

    kurvastelung, vono se to zopakovalo 3x. vsem se omlouvam za svou debilitu a yfcu prosim o smazani duplicitnich prispevku. :-(((((

  5. Aki napsal:

    :o)to je fakt, měli jste chtít po vyfocení proti penězům doklad a pak byste toho vydřiducha mohli poslat po právu do háje, páč by vám určitě žádnej dát nemoh :o)já už se s těmadle ptákonošema potkal párkrát, ale nikdy jim focení nevadilo… vždycky chvíli o tom svým ptákovi povídal, odpovídal ochotně na dotazy a pak kdo chtěl, moh mu na něj přispět… dal jsem vždycka něco… ale tohodle pitomce bych poslal s gustem do otvoru řitního… :o)

  6. Yfča napsal:

    Aki…… já jsem podobné ptákonoše potkala loni na Konopišti. Ochotně povídali dětem i dospělákům zajímavosti o vystavených ptácích, s některými se mohli případní zájemci vyfotit. Kdo chtěl, vhodil pár drobáků do kasičky, příspěvek byl dobrovolný. Byli z jakéhosi "ptačího" útulku.Okolo toho karlštejnského filuty projela (během doby, kdy jsme tam stáli) dvakrát místní obecní policie, navzájem na sebe zamávali… a tak jsem žádný paragon nepožadovala (i když jsem to původně chtěla udělat) – asi by nemělo smysl dělat vzrůšo. Třeba ten zelený panáček to co vyžebrá zdaňuje – možná dokonce drží Špidlův rozpočet… ;o)

  7. bína napsal:

    vlajky, vlaječky, mávátka… to mi něco (ne)milého připomíná;o)

  8. Montrealer napsal:

    Co je to za pták, kterej jste fotili ?Pták na obrázku mně připadá jako kříženec papouška s aligátorem a s pštrosem. To už za vyfocení stojí. Takový ptáci by se měli zakázat. V přírodě nežijou, jen u některých majetkuchtivých ptákomanů.

  9. Tomáš napsal:

    Komerce, komerce, komerceJo jo, takoví lidé, kteří na každém rohu čekají s nataženou pařátou a nedobytně se dožadují zaplacení vstupného, parkovného, fotografného, vzdušného… a já nevím jakého ještě …ého, mi dokážou zošklivit i to nejkrásnější místo. A pak se někteří diví, že mám nejradši taková vyloženě pustá místa, jako je třeba bývalý vojenský prostor Ralsko.

  10. Anonymní napsal:

    výrPro ignoranta Mont… ten pták je obyčejný výr velký, druh naší fauny, myslím, že se o něm učí již na prvním stupni ZŠ děti.

  11. Baky napsal:

    :o)Co jiného bych já mohl napsat, než že jsem okouzlen z další fotky Káti;) Asi půjdu spát, protože už z ní začínám bláznit a to jsem ji teprve dneska viděl poprvé:)))

  12. Anonymní napsal:

    Kuk

  13. Anonymní napsal:

    BafBaf!To ses lekl(a) co????

Můžete příspěvek okomentovat:

