Zdražení jízdenek v Praze

Tak nám od července podraží městská hromadná doprava. Městu se zdá, že dotace jsou příliš velké…

Chápu, že chtějí radní někde ušetřit (doufám, že uspořená částka poslouží nějakému pozitivnímu záměru), ale… zvednout krátkodobou jízdenku na čtrnáct a přestupní na dvacet je přece jenom přehnané.

Počítejte se mnou. Pojedu-li autem, tak při spotřebě 8 litrů na sto kilometrů a ceně benzínu 28 káčé za litřík, zhubne moje peněženka po ujetí jednoho kilometru cca o 2 koruny a třicet haléřů. Pokud vlastním novější auto, vyjde mne jeden kilometr ještě levněji.

Praha je sice téměř každý den ucpaná vozy, ale pokud bude cíl mé cesty v okruhu zhruba devíti kilometrů, vyplatí se mi jet plechovým miláčkem. Utratím totiž stejně (nebo méně), než kdybych použila socku. Zejména v okamžiku, kdy budu nucena použít kombinaci tramvaj – metro, je auto bezpochyby pohodlnější.

Co na tom, že (pokud budu muset jet přes centrum) pár minut ztratím. Cestu absolvuji rozhodně příjemněji, než kdybych se tlačila v tramvaji, kde navíc občas někteří cestující nepříjemně zavání a řidič jede tak, jako kdyby tramvaj ukradl.

Obávám se, že od července vyrazí autem do ulic i ti, kteří ho nechávali doma. Dopravní situace se ještě zhorší, o životním prostředí nemluvě.

Snad jen důchodci se mohou zaradovat, neboť mají platit po předložení tzv. seniorpasu jen polovinu jízdného.

V souvislosti se úpravou jízdného mne napadá, že by magistrát možná nemusel přijít s tak drastickým zdražením, kdyby při povodních před třemi roky i jeho pracovníci a pracovníci Dopravního podniku dělali to, za co byli placeni. Zcela zbytečně bylo tehdy zničeno několik stanic metra…

22 Responses to Zdražení jízdenek v Praze

  1. Kniga píše:

    Si nevim na co si stezujete 🙂 konecne budete mit drazsi jizdny nez my v Brne 🙂 sak mate podstatne vyssi platy :)A ted vazne, je to blby… Este ze je centrum Prahy tak male, ze se to da taky projit pesky…

  2. Yfča píše:

    Knigo…… platy máme sice kapku vyšší, avšak životní náklady také, takže nám to plat ztenčí a máme v podstatě stejně jako jiní obyvatelé větších měst (někdy dokonce méně). Stačí, když si například porovnáš vaše a naše nájemné… ;o) Navíc nezapomeň, že ty uváděné platy jsou průměr a v Praze ten průměr zvyšují například poslanci, ředitelé velkých společností atd. ;o)Centrum Prahy se sice dá pěšky proběhnout, ale za prací nebo do školy většina Pražáků cestuje. Třeba Kačaba to má do školy 25 minut tramvají, ale na praxi jede 55 minut (tramvaj, metro, autobus a kus pěšky)…

  3. aTeo ;) píše:

    Kandiduj do Sněmovny…Pak budeš mít dopravu zadara!

  4. Lookiex píše:

    To all:Je to velké zdražení, to jako jo, ale zas je pravda že když se nezdražovalo posledních 7!! let, tak… to třeba v Brně byla před sedmi rokama jízdenka, nechcu kecat, ale možná za ňáký 2/3Kč, tak si představte, kdyby to tak zůstalo sedm let, a najednou se zdražila z 2 na 13Kč, to by asi byla další defenestrace (konečně).Problém je hlavně v tom, že zatímco jinde se zdražuje průbežně, tempem zhruba 1,50,- / rok, takže lidi tak průběžně ale v mezích brblají, tady byli všichni už skoro spokojení, a najednou takovej šok.A s těma autama to nevidím tak černě, navíc nejde přece počítat na kilometr jenom cenu benzinu, vždyť kdo má auto za 200.000,- a ujede s ním 100,000km, má už tak každej kilometr ne za 2, ale za 4 Kč + pojištění, opravy,… A tohle všechno už v jízdence máte, nemusíte si nejdřív koupit tramvaj abyste s ní mohli jezdit.

  5. Yfča píše:

    Lookiexi, je samozřejmé, že pokud jezdím svým autem, tak mne to stojí o něco víc, než benzín… měla bych počítat například i s povinným ručením, které musím zaplatit, i když mi bude auto celý rok stát pod okny, olejem atd. Maximálně bys mohl počítat ještě s amortizací, která je u škodovek dejme tomu korunu na kilometr (čím víc kilometrů ujedu, tím méně se mi při případném prodeji do peněženky vrátí).Ale v tomhle případě bych pořizovací cenu a čisté provozní náklady oddělila, protože peníze ze štrozoku vytáhnu v okamžiku, kdy si auto koupím. Nemůžeš přece tímhle způsobem uvažovat. Ten kdo autem za 200 tisíc ujede 100 tisíc kilometrů má "náklady" na kilometr dvě kačky, ten kdo pofrčí 200 tisíc kilometrů korunu? Vždyť je to nesmysl! ;o) U dvou fábií, pokud mají povinné ručení sjednáno například u České pojišťovny a mají stejnou spotřebu, vyjde jeden ujetý kilometr na stejné peníze bez ohledu na to, kolik kilometrů za rok ujedou… Provozovatel dopravy musí mít v ceně samozřejmě zahrnuty i odpisy, aby našetřil na nákup nového dopravního prostředku…

  6. Sandman píše:

    Je pravda, že cestu autem nelze přepočítávat na peníze pouze přes benzín, na druhé straně započítávat tam přímo i další neprovozní poplatky je také zcestné, protože jsou fixní bez ohledu na to kolik člověk ujede. Na druhé staně: někdy před cca půl rokem se v praze prováděl test rychlosti jednotlivých dopravních prostředků. Pořadí bylo Metro, auto, ostatní MHD …Ale! metro nejede všude a v případě že musel testující přestupovat, nebo byla trasa přes okraj pravy, tak auto suverénně vítězilo – i přes zácpy.

  7. Jirka píše:

    Někde jsem četl, že režie Dopravního podniku v Praze je poměrně vysoká v porovnání s jinými evropskými městy. Chápu zvýšení (alespoň inflace by měla být zahrnuta), ale jako cestující bych na druhý straně očekával trošku lepší služby, ze začátku by stačilo víc čistoty v tramvajích (metro ujde), některé autobusy evidentně nejsou v dobrým technickým stavu. Za peníze, který se zbytečně vyhodily na opravu stanic metra zničených při povodni, mohlo být určitě několik nových autobusů. Hlavně že mají kápa velký platy.

  8. Yfča píše:

    sandmane…… přesně tak. Pokud jedu na kuželnu, tak musím kus pěšky na tramvaj, přestoupit na metro a jít ještě asi kilometr pěšky. Pokud mi všechno hned přijede, jsem tam za čtyřicet minut. Když jedu autem (je to osm kiláků), jsem tam (není-li zácpa) za čtvrt hodiny, při zácpě maximálně za půl – musím přes magistrálu nad Václavákem. Je to rychlejší a navíc i pohodlnější. Cesta autem mne teď přijde jen o korunu dráž, většinou jsem ale používala socku. Od července budu na kuželnu jezdit autem… A pokud potřebuji jet někam na kraj Prahy, tak je fakt rychlejší auto, zvlášť pokud se nemusím plácat kolem centra…

  9. groula píše:

    Je to tak.Bohužel se tímhle kontraproduktivnim krokem podaří DP vymítit z dopravních prostředků platící zákazniky a zůstanou jim tam polovinuplátící důchodci, socky, který se nemaj v zimě kde ohřát a studenti, kteří auto ještě nemaj!!!Osobně, kdybych bydlel v Praze, tak budu taky do práce jezdit autem…Asi tak…

  10. Taky budu jezdit autem píše:

    A pokud se domluvej dva nebo tri zamestnanci z jedny firmy, ktery bydlej nekde pobliz sebe, tak budou proti socce jezdit skoro zadara. Uz tedka na tom vydelame – jezdime z Rican a kazdej mesic usetrime spoustu penez.

  11. Lookiex píše:

    A já bych to stejně neodděloval:-)Yfča: "Ale v tomhle případě bych pořizovací cenu a čisté provozní náklady oddělila, protože peníze ze štrozoku vytáhnu v okamžiku, kdy si auto koupím. Nemůžeš přece tímhle způsobem uvažovat."Já myslím že můžu, jasně že to nejde tak přesně započítat a že čím levnější auto a víc ujetých km, tím menší náklady na km, ale furt to přece není zanedbatelný – kdyby člověk musel nejdřív naráz vysolit, byť jenom několik desítek tisíc a pak se teprv mohl vozit v mhd, třeba za ty 3Kč na kilometr… Takže podle mě se s pořizovací cenou počítat musí!!!

  12. Lebeda píše:

    Byl jsem tady.Dnes je doba, kdy auto může mít každý. Za 6 000 seženete něco pojízdného. Musíte se smířit s tím, že vás bude stále stavět policie. Staré a pomalu jedoucí auto je jim zřejmě podezřelé. Budou vám dloubat do zkorodované karoserie, měřit tlak v rezervním kole a provádět jiné úkony, nezbytné k zajištění bezpečnosti dopravy. MHD zvaná zde socka, je poměrně rychlý způsob, jak se někam dostat. Není to však způsob levný. Nezáviďte důchodcům poloviční jízdné. Jsou to vaši rodiče. A když nemusí, už nikam nejedou. Nato je to příliš drahé. Jezdily tu staré tramvaje. Za šedesát haléřů přes celou Prahu. Každé tři minuty jedna. Nyní každých 20 minut. Buďto to jede, nebo máte smůlu a cesta se vám o 40 minut čekání prodlouží. Autem jste za 20 minut kdekoliv. A až vás vystěhují z bytu, máte kde bydlet..

  13. Jirka píše:

    Lookiexi, dáváš dohromady hrušky s jablkama!Tady jde přece o to, že lidi, který už auto MAJÍ (!!!) budou radši jezdit sockou. Nikdo si přece nebude kvůli zdražení dopravy kupovat auto! Proto má pravdu Yfča když říká, že s cenou auta nemůžeš počítat. 🙂

  14. Lookiex píše:

    Pro Jirku

  15. Yfča píše:

    Lebedo…… u těch důchodců mne to placení (byť poloviny jízdného) trošku zaráží. Měla jsem dojem, že teď jezdí důchodci od určitého věku zadarmo (70 let?) – možná, že to DP k 1. 7. 2005 zruší a platit budou všichni bez ohledu na věk. Otázkou je, zda mezi důchodce budou počítat jenom ty starobní, nebo zda budou mít na slevu nárok také invalidní a částečně invalidní…

  16. Yfča píše:

    Jirko…… pochopil jsi dobře. Majiteli auta se od léta v určitých případech vyplatí jet autem, protože ho to přijde levněji. Ten kdo auto nemá, jím asi nepojede… ;o)

  17. Lookiex píše:

    Tak jo:-)No jo máte vlastně pravdu:-)

  18. Yfča píše:

    To: 10Že byste jezdili skoro zadarmo, tomu moc nevěřím. ;o) Já jezdím pár kilometrů za Říčany (z domova to mám 33 km). Pokud jedu sama, tak akorát ušetřím čas. Když jedeme ve dvou, tak nás to přijde zhruba stejně jako MHD + autobus. Když jedeme tři, tak už ušetříme, navíc můžeme s sebou tahat spoustu blbostí, což bychom asi sockou nemohli. :o) A ještě to projedeme rychleji skoro o hodinu.

  19. Martus píše:

    MHD pujde ke dnu, protože autodoprava zacpe celou Prahu.

  20. Lebeda píše:

    Důchodci..Jsem důchodce. Kolik 70.letých pánů znáte? Tramvaj zadarmo až budu mrtvej.Tomu říkám vymoženost.. Dík, obrázek jsem vložil. Ne zcela korektně, ale je tam. Na místě podtitulku. Mám trochu jinou šablonu. L.

  21. Internetman píše:

    Jízdné není nikde nízkéMyslím, že ani po zdražení to nebude zase taková hrůza. Ono ani my tady na malém městě to nemáme tak laciné – do práce to máme 4 km za 8 Kč, když jedu z práce na náměstí, jako dnes, tak to je zhruba za 6 km 11 Kč – kdyby se to u vás v Praze bralo takhle, tak byste se nedoplatili…

  22. Archen píše:

    Druhá strana minceDělám v DP takže vim jaká situace. Žijeme z dotací magistrátu, který na letošek snížil o 75% penize na investice a o 25% peníze na provoz. Nějak se to kompenzovat musí. BTW propuští se cca 10% lidí.

Zanechat odpověď na Yfča Zrušit odpověď na komentář